Mobiel menu

OB weektaak 4

6 april 2020

Lieve Woelmuizen, Lieveheersbeestjes, Kikkers en Wasberen,

Nu jullie niet naar school mogen komen hebben wij wat leuke ideeën bedacht om thuis te doen. Dit kun je alleen doen, samen met je broers/zussen of met je ouders.

We geven jullie iedere week een thuisopdracht die je kunt doen.  We hebben al veel leuke mail van jullie ontvangen vorige week.

Het lijkt ons leuk om jullie allemaal even een keer te spreken. We kunnen niet bij jullie op bezoek komen, daarom gaan we jullie allemaal een keertje bellen in de komende twee weken.

(voor ouders: we bellen met een anoniem nummer of met het schoolnummer)

Opdracht week 4

Knip 10 eieren uit karton en schrijf hier de cijfers 1 t/m 10 op. Hang een touw(waslijn) op en pak een aantal knijpers.
Vraag je ouders of broer/zus om de eieren in je tuin te verstoppen. Kun jij alle eieren vinden? Als je een ei gevonden hebt, hang je deze op de goede volgorde aan de waslijn.

Op de volgende manieren kan je deze opdracht nog wat moeilijker maken:
–  Je moet de eieren in de goede volgorde zoeken (dus eerst 1, dan 2 enz. of eerst 10, dan 9 enz. )
–  Zoek de eieren, maar sla steeds een getal over (dus van 2, naar 4 enz. of eerst 1, dan 3 enz.)
–  Vraag of iemand een ei van de waslijn weg wil halen (als jij niet kijkt). Welke is er weg?
–  Vraag of iemand twee eieren aan de waslijn wil omwisselen (zonder dat jij kijkt). Welke getallen zijn verwisseld?

Nu je 10 mooie eieren hebt, kun je nog veel meer spelletjes doen. Bijvoorbeeld:
– Eierrace: leg de eieren in je tuin (een stuk uit elkaar). Vraag of iemand een getal wil noemen. Jij rent zo snel mogelijk naar dat cijfer toe.
– Eiermeppen: Leg de eieren bij elkaar. Vraag of iemand een getal wil noemen. Jij moet zo snel mogelijk met een vliegenmepper op het goede getal slaan.
– Sommen maken: Kun jij twee eieren bij elkaar optellen?

Ideeën om de komende week te doen:

Je kunt ook de activiteiten van de vorige weken herhalen.

Je kunt heel veel zelf doen. Als je het echt niet zelf kunt, kun je hulp vragen aan een ander! (uitgestelde aandacht).

  • Wanneer je de dag goed wilt indelen, is het een idee om dagritmekaartjes/planbordkaartjes zelf te tekenen en dan ook te gebruiken (leren plannen).

  • Je kunt zelf een taak in huis doen, in overleg met je ouders. Jij bent er verantwoordelijk voor dat de taak gedaan wordt en dat het goed is gedaan(zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid).

Bijvoorbeeld:

  •  Zorgen dat het speelgoed goed opgeruimd is,
  • Tafel dekken en afruimen,
  • De planten verzorgen zowel binnen als buiten,
  • Dagschema neerzetten/ opschrijven en doorstrepen of wegzetten wat geweest is.
  • Bewegen maar! (rekenen en motoriek)
    Je gooit met de dobbelsteen en doe de bijbehorende beweging na. Je hoeft geen printer te hebben om dit spel te kunnen spelen. Bekijk de afbeelding op een tablet of laptop.Je kunt ook zelf bewegingen bij het aantal stippen bedenken; Bijv. 1 = spring, 2 = hinkel, 3 = ren een rondje om de tafel, etc.

  • Je kunt vragen of iemand je een verhaal/boek voorleest. Daarna kun jij zelf proberen het verhaal na te vertellen. Misschien kun je leuke vragen stellen, waarbij je wie, wat en waar gebruikt (taal en geheugen).

 

  • Rekenen en lezen met snoephartjes:
  • Idee 1:
    Schatten en tellen: Hoeveel hartjes kun je in je hand houden?
  • Idee 2:
    Schatten en tellen: Bouw een toren van de hartjes. Hoeveel hartjes hoog kun je hem bouwen? N.B. Ervaring leert dat 10 al een flinke uitdaging is.
  • Idee 3:
    Schatten en wegen: Laat kinderen schatten hoeveel kleine snoepharten evenveel wegen als een grote. Controleer met een balans. En als je 2 grote harten hebt, hoeveel kleintjes heb je dan nodig?
    Moeten de kinderen dit wegen of kunnen ze het uitrekenen?
    (geen grote snoepharten gevonden? Laat dan vergelijken met een koekje, een knuffeltje, legoblokken of wat dan ook)
  • Idee 4:
    Schatten en een diagram maken: Welke kleur zou het vaakst voorkomen? Voorspel en leg daarna rijen per kleur om te controleren.
  • Idee 5:
    Sorteren: kun je al wat woordjes bij elkaar zoeken? Je kunt ze ook sorteren op 2 kenmerken tegelijk: kleur én tekst. Hoeveel verschillende soorten hartjes zouden er eigenlijk zijn?
  • Idee 6:
    Loose parts: Kun jij mooie patronen leggen met hartjes?
  • Idee 7
    Boter-kaas-en-eieren: Maak met washi tape een speelveld op de tafel. Kies 7 hartjes van dezelfde kleur. Nu kun je het spel met zijn tweeën spelen.Je zou ook 4 op een rij kunnen spelen.
  • Idee 8
    Kun je een serie leggen met de hartjes? Probeer het eerst alleen.Je kunt het ook samen doen: leg ieder het begin van een serie. Bijvoorbeeld: 2 gele, 1 roze, 3 witte enzovoort. Daarna wissel je en maak je elkaars serie af.Gaat het goed? Introduceer dan extra factoren om op te letten: laat de hartjes met tekst óf gladde kant naar boven leggen, laat het hartje een kwart of halve slag draaien of combineer met de grotere snoepharten.
  • We werken over de lente en houden van….
  • Zoek allemaal dingen die horen bij de: h (spreek uit als huh, zie filmpje)
    Kijk eens naar het filmpje van Zoem de bij: https://www.youtube.com/watch?v=aF9w8P3aVy0
  • Log in op de volgende site: https://www.eigenwijsdigitaal.nl/
    Gebruikersnaam: lente / Wachtwoord: muziekles
    Kijk bij muziekwijs en leer het volgende liedje: Ei, ei.
  • Voor leuke ideeën om te werken over lente, liefde en Pasen kunnen je ouders ook kijken op: kleuterportaal.nl

 

We missen jullie! Jullie ons ook? Een fijne week.

Een dikke knuffel op afstand voor jullie allemaal,

Sharon, Dicky, Theresia, Petra, Yvette, Lisa en Trudy

onderbouw@dehoeveschool.nl

Ga naar weektaak 3 van 30 maart 2020

De jarigen van vandaag

Verjaardagen

Herfstvakantie

Van 19 tot en met 23 oktober is onze herfstvakantie.