Mobiel menu

Strategisch meerjarenplan 2015-2019

‘Bevlogenheid’

PDF versie: De Hoeve Strategisch meerjarenplan 2015-2019

Op deze pagina vindt u het strategisch meerjarenplan 2015-2019 van Stichting Onderwijsgemeenschap de Hoeve. Dit plan gebruikt het team van de Hoeve om inhoud en richting te geven aan de dagelijkse ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 13 jaar. Dat doen we met veel passie, toewijding en bevlogenheid. We hopen dat ook de ouders betrokken en bevlogen zijn bij de Hoeve, zodat we gezamenlijk de talenten van hun kind naar boven halen.

Het plan heeft de naam ‘bevlogenheid’ gekregen. Immers, de bevlogenheid van alle medewerkers  maakt het verschil voor iedereen in de school. Als u de school binnenloopt en kijkt naar de kinderen en de leerkrachten die aan het werk zijn, dan kunt u het zien. Er is sprake van een rijke leeromgeving waarin de leerkracht en de kinderen bevlogen aan het werk zijn. Waardoor ontstaat die bevlogenheid?

De aanzet tot een bevlogen manier van werken kan gegeven worden door de kinderen, ouders, teamleden en de directie. Het ontstaat in de ruimte tussen mensen. Door de bevlogenheid van onder andere de directie krijgen de medewerkers extra veel zin om zich in te zetten voor de nodige veranderingen in de school of het aanpakken van bepaalde taken. In relatie met elkaar zorgen we gezamenlijk voor het uitvoeren van alle werkzaamheden. Natuurlijk moet een team aangestuurd worden en wordt iedereen aangesproken op zijn rol in het geheel. Dat vraagt openheid, eerlijkheid en een kwetsbare opstelling van alle betrokkenen. Doordat iedereen wordt uitgedaagd zich kwetsbaar op te stellen, wordt het mogelijk elkaar aan te spreken op zaken die goed gaan, maar ook kritisch te zijn op de dingen die niet goed gaan.

MB_eigen werkstukjes juni 2015GEDC0084  Pasenviering_2015_IMG_8551  Openingsfeest_bb_110914_P1020854
Door een bevlogen cultuur te creëren in de groep, merken de kinderen en de ouders dat de leerkracht vitaal is, duurzaam inzetbaar is, gericht is op ontwikkeling en groei, met z’n tijd meegaat en op een natuurlijke manier leiding geeft aan de groep. Een bevlogen leerkracht maakt het verschil als hij aan het werken is met kinderen. Hij maakt de kinderen enthousiast voor het aangeboden onderwerp, stimuleert kinderen de aangeboden taken aan te gaan en hij wil het beste uit de kinderen halen. De kinderen zullen op hun beurt enthousiast aan het werk gaan, niet willen stoppen met werken en op onderzoek uitgaan omdat ze dat zelf interessant vinden.

Aandacht geven aan elkaar, oog hebben voor de behoeften en mogelijkheden van de ander staat ook in de samenwerking tussen kinderen centraal. Zo ervaart elk kind dat hij uniek is en dat hij eigen behoeften heeft. De leerkracht laat zich leiden door deze principes en spreekt elk kind, indien nodig, individueel aan. Zo wordt er voor gezorgd dat elk kind voelt dat hij een betekenisvolle bijdrage levert en dat zijn betrokkenheid en bevlogenheid ertoe doet in de groep. Als de leerkracht zelf bevlogenheid toont, inspireert hij kinderen bovendien tot het enthousiast werken aan de verbetering van de prestatie van de groep.

De bevlogenheid wordt bevorderd door autonomie van alle kinderen en de steun die de kinderen van elkaar krijgen en van de leerkracht. Dit betekent dat positieve veranderingen in de groep, bijvoorbeeld inrichting van het klaslokaal, worden gestimuleerd door de leerkracht. De kinderen hebben ook  ruimte nodig om hun kwaliteiten maximaal in te kunnen zetten.

De relatie tussen het kind en de leerkracht staat centraal in de school. Vanuit die relatie leert het kind zichzelf kennen, de anderen om hem heen en de wereld. Daarbij is het van belang dat het kind grenzen leert te ontdekken en te aanvaarden. De grenzen van zichzelf, maar vooral ook die van een ander. Zo krijgt het kind vertrouwen in z’n eigen kunnen en wordt hij kritisch en op termijn steeds zelfstandiger. Dit ontwikkelproces speelt iedere dag een rol in de groep en is een van de belangrijkste taken van de Jenaplan- leerkracht.

Bevlogenheid vindt vorm in de relatie tot de ander. We hopen met dit strategisch meerjarenplan inzicht te geven in de wijze waarop wij werken, ontwikkelen, uitvoeren en reflecteren, zodat alle kinderen het onderwijs krijgen waar ze recht op hebben.

Namens het team van de Hoeve,

Nancy de Graaff
Directeur

Lees hier: De Hoeve Strategisch meerjarenplan 2015-2019